jan

18

Vrijeschool afdeling van het Grotius College komt leren in Voedseltuin Tres Virides

20161124_112740

In November 2016 kwam het eerste schoolbezoek vanuit het Grotius College op de tuin. Een aantal van 24 leerlingen begeleid door hun leraar kwam 3 dagen in de week, 3 weken lang bij ons leren over permacultuur, of zoals de leerlingen het na kennismaking met het concept van permacultuur zelf graag noemden ‘Tuinieren voor luie mensen’.

Uiteraard hebben ze hier een punt, maar in de startfase is dit alles behalve waarheid en dat hebben ze mogen merken. Aangezien permacultuur gebruikt maakt van wat de natuur biedt, maar een tuin eerst een periode nodig heeft om volledig tot stand te komen heeft een beginnende tuin altijd nog wat hulp nodig om naar volle capaciteit te gaan draaien. En dát is keihard werken.


Groentenbedden winterklaar:

 
Om te beginnen hebben wij de leerlingen uitgelegd waarom het eigenlijk zo is dat bomen hun blad laten vallen. Uiteraard weet iedereen dat een boom in wintertijd in rust gaat en energie bespaard door zijn blaadjes los te laten, maar het bladerdek onder de boom heeft nog veel meer functies in de natuur.

Het werkt als een isolatielaagje tegen de kou, voorkomt ‘concurrentie’ van de boom (in andere woorden het voorkomt dus ook onkruid) én is direct een mestlaagje. Eigenlijk best nuttig en zeker als je dit principe toepast op je groentebedden. Eventuele groenten die niet meer genuttigd kunnen worden knip je tot de grond af en vervolgens bedek je deze met bladeren. De groentenresten laat je gewoon liggen, immers is dat ook gewoon compost en direct op de plek waar je het uiteindelijk hebben wilt.
20161124_10554620161122_103119

 

 

 

 

 

 

 

Dit mochten de leerlingen vervolgens zelf ook uitvoeren. Daarentegen waren de kinderen enthousiaster over de groenten die er nog stonden en ze mee naar huis mochten nemen.


 

Periodieke vijver:

 

Permacultuur draait voornamelijk op observatie, observatie en nog eens observatie. We kijken wat af! Door goed in te spelen op natuurlijke invloeden zoals water, zon en wind kunnen we voor elk stukje van de tuin alles goed stroomlijnen. Resultaat: meer opbrengst, niet met gieters zeulen en geen zielige omgewaaide planten, onder anderen.

Met de leerlingen zijn we dieper in gegaan op het nut van je regenwater onder controle hebben. We hebben ze uitgelegd dat de paden voor dit doeleinde 30 centimeter diep zijn afgegraven en gevuld met houtsnippers. Op deze wijze krijgen we het water waar we het hebben willen en hebben we eigenlijk een soort ondergronds reservoir gecreëerd waar de plantjes ook in droger perioden lekker van kunnen blijven snoepen.

Maar een eerste plan is blijkbaar nooit perfect. In een deel van de groentebedden (bij ons bekend als ‘kweekblad’ omdat ze bladvormig zijn aangelegd) bleef in de paden tijdens regenval erg veel water staan. Dit moest dus een andere kant op geleid worden en opgevangen worden in een periodieke vijver (feitelijk een diepe kuil die in natte perioden als vijver dient en in droge perioden leeg staat) .

De leerlingen hebben van begin tot eind kunnen ervaren hoe een periodieke vijver werkt en hoe deze aan te leggen. Uiteraard was het doorsteken van de drassige paden aan het einde het grootste feest toen ze zagen hoe de paden leegliepen in de door hun gegraven vijver. Succes! En daarnaast een zeer leerzaam proces, want op deze wijze kregen de kinderen een beeld én een stuk praktijkervaring hoe functioneel het is om met de natuur mee te werken in plaats van er tegenin.
20161122_102546 20161122_102554 20161117_111127 20161124_105522

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Al met al een geslaagde periode. De leerlingen hebben heel veel uitleg gekregen en ervaring opgedaan die ze uiteindelijk in een schoolportfolio moesten vertalen. Naar tevredenheid kijken wij terug op deze drie weken, blij dat wij voor deze leerlingen een verschil konden maken en onze kennis met hen konden delen.

Vanaf 14 februari 2017 tot en met 30 maart 2017 zal het Grotius college weer komen, dit keer met twee klassen.

Posted in Nieuws | Leave a comment

Comments are closed.